fbpx

Jak jeść mniej mięsa? Moja dieta fleksitariańska.

by justdeliciousx

Tworzę ten post z myślą o wszystkich, którzy zastanawiają się jak jeść mniej mięsa. Nawet jeśli jesteś totalnym mięsożercą jest dla Ciebie szansa. Co ważne, wcale nie twierdzę, że wszyscy powinniśmy być weganami. Szczerze, myślę, że przychodzenie na jakiekolwiek restrykcyjne diety nie jest dobre. Z drugiej strony brak jakichkolwiek granic też nie jest właściwe. Wybór odpowiedniego jedzenia ma ogromne znaczenie, więc powinniśmy robić to rozsądnie. Kierujemy się oczywiście smakiem, ale równie ważne są zdrowotne właściwości i wpływ naszych decyzji na środowisko. Ten post jest dla osób, które szukają wskazówek jak jeść mniej mięsa, a nie ma na celu zmuszania nikogo do danej diety. Uważam, że przede wszystkim powinniśmy słuchać swojego organizmu, a takie poważne zmiany wprowadzać stopniowo. Opiszę tutaj swoje doświadczenie z całkowitym niejedzeniem mięsa jak i spożywaniem go w mniejszej ilości.

jak-jeść-mniej-mięsa-dieta-fleksitariańskia
Zielone Curry I Tofu Butter Masala z ebooka Wege w Formie

Czemu tak trudno jest jeść mniej mięsa?

Takiej decyzji nie można spłaszczyć do po prostu nie jedzenia mięsa. Przeciwnie, jest wiele kwestii, na które trzeba zwrócić uwagę. Dzięki dobremu przygotowaniu mamy większą szanse na sukces i sprawienie by ta decyzja, nie była bardzo dokuczliwa.

Przede wszystkim, chcę byś wiedział, że dla mnie to też nie było proste. Zostałam wychowana w domu, gdzie mięso jadło się codziennie. Śmię twierdzić, że działa to troche jak narkotyk, mimo, że tak się o nim nie myśli. Gdy nagle okazuje się, że mamy przestać jeść mięso, jest to trudniejsze niż mogłoby się wydawać. Z drugiej strony wszystko jest możliwe, a najnowsze doniesienia dowodzą, że w grupie siła i nie jesteś sam w tej decyzji jak możesz przeczytać tu: http://www.f5.pl/futopia/nie-jesz-miesa-ludzie-mowia-ci-ze-nic-nie-zmienia-najnowsze-dane-dowodza-ze-sie-myla

Moja przygoda z wegetarianizmem i weganizmem.

W swoim życiu byłam kilkakrotnie na diecie wegańskiej, najdłużej jakieś 5 miesięcy. Mają ok. 20 lat postanowiłam spróbować takiej diety. Był to okres, w którym ogólnie zaczęłam się interesować zdrowym odżywianiem, głównie dlatego, że chciałam zgubić tkankę tłuszczową. Jadłam wtedy 5 posiłków dziennie, bardzo zdrowych, jednak słabo skomponowanych, bo jeszcze wtedy nie miałam takiej wiedzy jaką mam teraz. Po tym czasie i rozmowie z bratem, żaląc się, że nie widzę efektów moich treningów, a wręcz przeciwnie – czułam się coraz bardziej słabsza i notorycznie zmęczona, finalnie postanowiłam jeść więcej białka. Wróciłam stopniowo do jedzenia nabiału i mięsa. Po tygodniu czułam się zdecydowanie lepiej i zaczęłam (tak tak szybko!) widzieć efekty treningów, szczególnie w postaci mięśni na ramionach. Wyraźnie moja wegańska dieta nie zawierała tyle białka ile powinna.

jedno z moich starszych zdjęć! Teraz ważę dużo więcej, ale jestem silniejsza. Tamte czasu już za mną!

Od tamtego czasu jadłam wszystko, ale starałam się wybierać zdrowe opcje. Z mięsa jadłam głownie indyka i ryby. Lubiłam gotować wegańsko, więc takie posiłki też z przyjemnością komponowałam. Szczególnie, gdy przeszłam kurs dietetyki i zrozumiałam co źle robiłam. Nauczyłam się komponować posiłek roślinny, który dostarczał mi potrzebną ilość białka i minerałów.

Kolejnym momentem zwrotnym był mój miesięczny wyjazd na kurs nauczyciela jogi w Indiach, gdzie serwowano nam wegańskie posiłki. Tam brak mięsa był dla mnie praktycznie nieodczuwalny, ponieważ wszystko smakowało oblędnie. Po powrocie również wyraźniej mniej jadłam mięso, nie kupowałam go do domu, ale też nie odmawiałam będąc w gościach. Do tej pory tak to wygląda i często łapie się na tym, że gdy mieszkam sama, właściwie oprócz ryb, szczególnie łososia, nie kupuję mięsnych produktów.

jak-jeść-mniej-mięsa-dieta-fleksitariańskia-ryby-owoce-morza
Mieszkam od lutego w Tajlandii, a ta kuchnia jest pełna moich ulubionych owoców morza i ryb.

Dieta fleksitariańska – mój sposób na zredukowanie spożywania mięsa.

O pojęciu diety fleksitariańskiej jeszcze niedawno nie miałam pojęcia, ale po zapoznaniu się z jej regułami zauważyłam, że to jest w gruncie rzeczy właśnie mój sposób odżywiania się. Od kilku lat jem głównie roślinie, warzywa i owoce są podstawą mojej diety. W domu z mięsa wybieram ryby i owoce morza, czasami drób. Kiedy jestem w gościach nie odmówię pieczonej kaczki czy innych podobnych rarytasów. Aczkolwiek już dawno nie jadłam wieprzowiny i jeśli nie byłoby takiej ostatecznej konieczności zapewne pominęłabym to danie. 🙂 Kocham gotować wegetariańsko i próbować dań kuchni roślinnej na mieście. Jak mi się to udaje mimo, że byłam totalnie nierozłączna z mięsnym obiadem? W kolejnej części artykułu postaram się na to pytanie odpowiedzieć.

Jeśli interesuje Cię coś więcej o diecie fleksitariańskiej możesz zajrzeć tutaj: https://www.ekologia.pl/kobieta/diety/dieta-fleksitarianska-opis-i-zasady-jadlospis-w-diecie-fleksitarianskiej,24966.html

Jak ograniczyć spożywanie mięsa? Pamiętaj dlaczego podjąłeś taką decyzje!

Sama jestem wychowana na mięsie i zaprzestanie niejedzenia go przychodzi mi trudno. Szczególnie, gdy mam dużo rzeczy na głowie i zamiast gotowania kupienie grillowanego kurczaka wydaje się wspaniałym pomysłem. Niestety z wegetariańśkimi posiłkami rzadko kiedy wydaje się to takie proste, może właśnie dlatego kocham znajdować równie proste wegetariańskie alternatywy. To wyzwanie, które się opłaca. Dla mnie nie ma nic złego w zjedzeniu od czasu do czasu łososia i kaczki u mamy. Jednak! Od lat przekonuję się, że jestem w stanie ograniczyć mięso. Po co? Dla planety oraz dla swojego zdrowia! 🙂 Tak jak ze wszystkim – co za dużo to niezdrowo. Chcę by moja dieta była urozmaicona!

jak-jeść-mniej-mięsa-dieta-fleksitariańskia-zdrowe-odżywianie-warzywa

Wcale nie muszę jeść mięsa codziennie, a chociaż nie tak często jak wcześniej. Teraz jem kilka razy w tygodniu ryby i owoce morza, a inne mięso w zależności od okoliczności jak spotkania, imprezy itd.

Według mnie dwie rzeczy są najbardziej kluczowe, by zacząć jeść mniej mięsa. Sprawa nie jest prosta, szczególnie, jeśli od dziecka jadłeś mięso na codzień i bez niego powiedzmy to szczerze czujesz się nienajedzony? Oto o czym warto pamiętać.

1. Zrozum, że Twoje posiłki będą smakować i wyglądać inaczej.

Pierwsza sprawa to zrozumienie, że na pewno Twoje posiłki będą inne i że to nie mięso będzie sprawiać, że czujesz sytość. Pamiętaj po co to robisz i dlaczego to trudne, a lepiej zrozumiesz swój organizm. Jeśli przez lata jadłeś mięso to wykluczenie go z dnia na dzień nie jest możliwe, może nawet niebezpieczne? Podejmuj małe kroki, znajduj dla siebie równe rozwiązania i przede wszystkim słuchaj swojego organizmu. Nie tylko tego głodnego głosu, ale też tego, który mówi co na prawdę potrzebujesz, a czego nie. 🙂 Wiedz też, że zamiast mięsa, jedząc inne produkty możesz dostarczyć cenne i potrzebne składniki, które pozwolą Ci się czuć wspaniale. Tym samym przechodzę do drugiej według mnie najważniejszej rzeczy.

2. Znajdź wege źródła białka i minerałów!

Wykluczając mięso z diety należy zadbać o dostarczanie sobie należytych wartości odżywczych. Należy skonsultować się z dietetykiem i dowiedzieć się jakie suplementy być może powinieneś przyjmować. Większość jednak potrzebnych witamin i minerałów możesz znaleźć w diecie i na tym przede wszystkim trzeba się skupić! 🙂

Zacznijmy od białka. Pełnowartościowe białko czyli takie, które Twój organizm łatwo przyswoi znajdziesz w jajkach, nabiale oraz tofu. Oprócz tego jedz orzechy, pestki, nasiona i rośliny strączkowe. Czerwona soczewica jest wspaniała i też zawiera dużo dobrze przyswajalanego białka. Te produkty nie są drogie i wcale na diecie bezmięsnej nie musisz wydawać więcej! Nie potrzebujesz kupować drogich zamienników typu kiełbasa i wegańskie parówki. 🙂 Jeśli będziesz dostarczać należytą ilość białka nie będziesz odczuwał ciągłego głodu jak wiele, które przechodzą na wege. Wiele z posiłków jakie jadłeś wczęśniej – kotelty, burgery, gulasze, curry, kanapki możesz zrobić w wersji wege!

Sezamowe pieczarki na purre z zielonego groszku! Przepis w Wege w Formie.

Tutaj muszę Cię ostrzec, wiele osób myśli, że jeśli przestanie jeść mięso automatycznie schudnie. To tak nie działa. Jeśli zaczniesz jeść mnóstwo węglowodanów czyli mięso zastąpisz dodatkową porcją kaszy, ryżu czy makaraonu to możesz wręcz przytyć. Dlatego jeszcze raz przypominam Ci o białku! 🙂

wegańskie-parówki-przepis-mniej-mięsa
Przepis na te banalnie proste wegańskie parówki z ciecierzycy oraz keto chlebek znajdziesz w TUhttps://justdeliciousx.pl/produkt/wege-w-formie/!

Kolejna sprawa to zadbanie o należyte ilości minerałów i witamin. Rozmaite i duże ilości warzyw będą Twoim przyjacielem. Jednak same warzywa nie wystarczą. Włącz do diety orzechy, pestki dyni, nasiona słonecznika, siemię lniane, sezam, jeśli jesz nabiał to kefiry oraz twarogi!

3. Eksperymentuj i próbuj nowych przepisów!

Jeśli trochę się postarasz, szybko przekonasz się jak posiłki bez mięsa mogą być różnorodne i pyszne! Poszukując nowych pomysłow na obiady odkryjesz nowe smaki i myślę, że będziesz zaskoczony co można zrobić z roślin. 🙂 Moje ulubione wege obiady to makaro z soczewicy z serowym sosem, smażona cieciorka, puplety z groszku, burgery z kalafiora, klopsy z brokuła, gnocchi z kalafiora, kremowe kiełki w sezamowym sosie, smażone lub w panierce tofu. Wiele z tych przepisów znajdziesz u mnie na blogu lub w moich ebookach.

Jestem pewna, że razem możemy mieć prawdziwy wpływ na środowisko. Swoim wyborem wpływasz na innych, a oni na kolejne i następne osoby. Jeśli jesteś specyficzny co do kwestii środowiskowych to może kwestie związane z Twoim zdrowiem bardziej Cię zachęcają. 🙂 Dodam, że od kiedy jem mnóstwo warzyw, strączków, zdrowych tłuszczy z awokado, pestek i ryb czuję się wspaniale i przestałam chorować! W wieku nastoletnim byłam chora non stop. Co najmniej raz na 2 miesiące totalnie mnie rozkładało. W ciągu ostatnich 2 lat byłam chora może raz i to tylko na 1-2 dni, ze swojej głupoty zresztą, bo za cienko się ubrałam. 🙂

Daj mi znać z jakich powodów chcesz jeść mniej mięsa? Ja trzymam kciuki za Twoje postanowienie i zachęcam do zobaczenia więcej przepisów i artykułów na mojej stronie!

Ściskam,

Justyna

Zobacz Moje Ebooki

Z ebooka Justdeliciousx nauczysz się komponować swoją dietę i będziesz wiedział jak zorganizować smaczne, zdrowe posiłki. W nim oprócz wegańskich przepisów znajdziesz również przepis na kotleciki z dorsza i pieczonego bakłażana z fetą. Kolejne ebooki są wegańskie, a Wege w Formie stworzony jest z myślą o osobach, które nie mogą jeść dużo węglowodanów, ćwiczą i chcą budować mieśnie, posiłki są bogate w białko i zdrowe tłuszcze! SpringBook to mnóstwo wiedzy o zdrowych nawykach i mnóstwo prostych przepisów. Możesz kupić też je wszystkie trzy w pakiecie!

Te posty mogą Cię zainteresować

4 komentarze

Dar 22 stycznia, 2020 - 12:34 pm

Ja jadłam mięso od dziecka ale coraz czesciej mi nie smakowało i właściwie z dnia na dzien przestalam je jeść całkowicie, a za niedługo miną 2 lata i w sumie nie ciągnie mnie do tego wcale☺. Chciałabym przestać spożywać nabiał i jaja ale niestety bardzo to lubie i ciężko byłoby znaleźć dobre odpowiedniki. Za to zupełnie nie umiem się uwolnić od jedzenia zbyt dużej ilości cukru który zdecydowanie mnie uzależnia?. Nawet miesiąca nie udało mi sie wytrzymać ale będę próbować ? pozdrawiamn

Reply
justdeliciousx 30 stycznia, 2020 - 7:23 am

o proszę! Ja myślę, że od czasu do czasu nawet cukier jest okey. Szczególnie jak są to jakieś specjalne okazje. 🙂 Kiedyś też miałam z nim duży problem i wypracowałam kilka nawyków, które pomogły mi z tym uzależnieniem! Robiłam o tym cały film na YT – jak przestać jeść cukier! Zajrzyj na mój kanał jeśli Cie to interesuje <3

Reply
Jola17 9 lutego, 2020 - 12:26 pm

“Jestem pewna, że razem możemy mieć prawdziwy wpływ na środowisko. Swoim wyborem wpływasz na innych” masz rację. Mi udało się ograniczyć mięso do 1 dnia w tygodniu ale nadal nad tym pracuję. Bo jeśli nie jest niezbędne to nie chcę przyczyniać się do niszczenia naszej Planety. Boli mnie że tak wiele kłamali do tej pory na wielu stronach medycznych że jak nie zjesz mięsa to umrzesz albo będziesz chorować

Reply
Chełmiec 9 maja, 2020 - 10:25 pm

Trzeba też znaczyć że żyjemy w czasach gdzie praktycznie każdy produkt: owoc, warzywo możemy nabyć. Dawniej było trochę inaczej i tego kurczaka lub wieprzowinę należało zjeść bo nie było nic innego. Ja robię shake owocowe, kocham sałatki, wszystkie orzechy i nasiona 🙂

Reply

Leave a Comment

Przebywając na tej witrynie wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek. Lubię Ciasteczka! Czytaj Więcej