Joga dla początkujących. Jak zacząć i pokonać bariery?

Joga dla początkujących to start pięknej przygody! Oto kilka moich rad, dla osób które chciałyby zacząć praktykować jogę. <3

Dla osób, które chciałyby zacząć praktykować jogę największym problemem jest znalezienie odpowiedniej szkoły, nauczyciela, stylu jogi i.. pokonanie swoich barier! Pokonanie barier umysłu i ciała. Często Nasz umysł kreuje obawy przed rozpoczęciem czegoś nowego.

Spróbuję teraz rozwiązać wszystkie Twoje przeszkody, które stoją Ci na drodze do rozpoczęcia praktykowaia jogi! 🙂

joga-dla-poczatkujacych-jak-zaczac

  1. Boisz się, że nie jesteś wystarczająco rozciągnięty.

Jeśli Twoim jedynym hamulcem przed pójściem na zajęcia jest obawa o swoją rozciągliwość, to SZCZEGÓLNIE powinieneś się wybrać na jogę!! 🙂 Nie od razu Rzym zbudowano; po to ćwiczymy by się rozwijać!  Mimo, że niektórzy mają naturalnie większe możliwości, to każdy zaczynał od zera. Pięknie ktoś kiedyś powiedział, że prawdopodobnie nawet nie zdajesz sobie sprawy, do czego Twoje ciało jest zdolne i jak dobrze może się czuć. 😉

Saying you're not flexible enough to do yoga is like saying you're too dirty to take a bath.

joga-dla-poczatkujacych-jak-zaczac

2. Ćwiczyć jogę w domu czy w studiu?

W Internecie istnieje dużo filmików, o różnym stopniu zaawansowania. Przed pierwszymi zajęciami warto choć trochę kojarzyć co to jest pies z głową w dół i pies z głową do góry. Uważam, że to dobry pomysł obejrzeć sobie kilka ćwiczeń dla początkujących przed zajęciami, jednak praktyka pod okiem doświadczonego instruktora bardzo różni się od domowej. Szczególnie na początku warto wybrać się kilka razy na zajęcia do profesjonalnej szkoły jogi. Często pierwsze wejście jest za darmo, można znaleźć wiele promocji lub darmowych lekcji. Podczas zajęć nauczyciel odpowiednio ustawi naszą sylwetkę, pokaże jak poprawnie wykonywać dane pozycję. Kiedy już będziemy wiedzieć jak poprawnie wykonywać podstawowe asany, możemy ćwiczyć jogę również w domu.

joga-dla-poczatkujacych-w-domu

Według mnie, najważniejsza jest świadomość swojego ciała. Jeśli ją posiadasz możesz ćwiczyć również w domu z dobrym internetowym trenerem, który tłumaczy wyraźnie każdą pozycje. Trudniejsze asany powinieneś wykonywać pod okiem instruktora lub kogoś kto wie jak Cię asekurować.

Pamiętaj, że każdy ma inny zakresy możliwości, ale też inne potrzeby. W zależności od nich joga może być korzystna w różny sposób. Czasami spokojna domowa praktyka może przynieść wielkie, pozytywne zmiany w Naszym ciele i umyśle.. 🙂

Kilka kanałów na YouTubie, z których korzystam i szczerze polecam:

Już niedługo na moim kanale Youtube ukaże się seria filmików Hatha Yoga dla początkujących! Zapraszam Cię do subskrypcji byś był na bieżąco! 🙂  ->  Mój Kanał

Już teraz znajdziesz na nim filmiki z ćwiczeniami, o moim kursie jogi w Indiach oraz dużo filmików o zdrowym odżywianiu i przepisów

Joga-w-domu-dla-poczatkujacych

3. Jaki styl jogi wybrać?

Bardzo często słyszę to pytanie i chociaż, by opisać każdy styl jogi musiałabym zrobić osobny post, to jeśli jesteś początkującym zdecydowanie polecam Ci zacząć od Hatha Yogi. Następnie możesz spróbować kolejnych stylów jak Vinyasa Yoga, Ashtanga, Aerial Yoga, Joga twarzy, Joga Kundalini, Bikram Joga (Hot Joga). Większość z tych rodzajów jogi są właśnie metodami, kolejnymi odłamami Hatha Jogi! Hatha joga naucza źródeł, sensu i to coś o wiele więcej niż tylko asany (ćwiczenia). Jednak biorąc pod uwagę ćwiczenia fizyczne, ten styl dla początkujących będzie najbardziej łagodny i pokazujący od podstaw każdą pozycje. 

tradycyjna-joga-hatha-joga

Moja historia z Hatha Yoga, była taka, że dopiero po latach trafiłam na zajęcia Hatha Jogi.. wcześniej długo ćwiczyłam Ashtanga Joga, Vinyasa Joga oraz Jogę Iyengara. Dlatego Tobie radzę nie zrobić tego błędu! Hatha Yoga uczy podstaw, koordynacji, filozofii, zrozumienia siebie i dzięki temu CHRONI Cię przed szybką kontuzją! Co niestety zdarza się często, gdy zaczynamy od zaawansowanych stylów. 

Kiedy poznasz podstawy jogi, polecam Ci popróbować dalej.. nie ma innej metody na poczucie co tak na prawdę jest dla Ciebie! Możesz czytać o stylach, ale najlepiej pójdź na zajęcia i wybierz ten, który sprawia Ci największą przyjemność! 🙂

tradycyjna-joga-hatha-joga

Nie ma też problemu byś ten styl zmieniał od czasu do czasu! Ja tak robię! Jestem nauczycielem Hatha Yogi, ale mam również kwalifikacje do nauczania innych styli jak Vinyasa Joga. O moim kursie nauczyciela jogi w Indiach możesz przeczytać w tym poście: Mój kurs nauczyciela jogi.

Mój codzienny trening to kombinacja styli, w zależności od tego co czuję, tworzę swój własny flow.. 🙂 Jednak na zajęciach trzymam się reguł Hatha Jogi i taka dyscyplina jest mi potrzebna od czasu do czasu. 

Podsumowując, styl nie ma takie znaczenia, jak ogromnie ważne jest byś uważał na siebie i był obecny umysłem, nie tylko ciałem na zajęciach.

4. Jak zabezpieczyć się przez spowodowaniem kontuzji?

Poprzedni podpunkt prowadzi Nas do potrzeby przygotowania się, a raczej zabezpieczenia przed kontuzjami, która joga może wywołać. Na początku chciałabym zaznaczyć, że porównując jogę do wielu dyscyplin sportowych czy ćwiczeń na siłowi.. kontuzję występują BARDZO RZADKO! Jednak, kiedy zaczynasz ćwiczyć weź pod uwagę:

  • intensywność zajęć
  • częstotliwość uczęszczania na zajęcia
  • swoje predyspozycje
  • czy wykonujesz oprócz jogi inne treningi

Te wszystkie czynniki mogą wpływać na możliwość wystąpienia u Ciebie kontuzji. Nie bój się, tylko obserwuj swoje ciało i myślę, że Ty najlepiej poczujesz, jeśli jakaś pozycja sprawia Ci ból lub jest wyjątkowo niewygodna- poradź się nauczyciela jogi, a jeśli nie możesz, odpuść. Po prostu. Joga to mnóstwo ćwiczeń i może nie wszystko jest dla Ciebie!

Najbardziej wrażliwe według mnie partie ciała, w których łatwo o kontuzję to: łokcie, szyja, kolana, nadgarstki i kostki u nóg.

Łatwo o kontuzje w łokciu, jeśli wykonujesz dużo przejść do Ashtanga Namaskara lub Chaturanga podczas powitań słońca lub przejść podczas Vinyasa Yoga. To też je wzmacnia, więc nie bój się robić tych pozycji.. tylko nie przesadzaj, na początku rób je powoli! By zabezpieczyć kolana, nigdy w pozycjach stojących nie przekraczaj ugiętym kolanem lini kostki. Jeśli kolana bolą Cię, gdy opierasz ja na macie, przygotuj podwójne podłożenie- dodatkowy koc czy drugą matę. Nadgarstki zawsze rozgrzewaj przed zajęciami, tak samo kostki! Ćwiczenia szyi wykonuj bardzo powoli. 

joga-dla-poczatkujacych-jak-zaczac-cwiczyc

 

Teraz już znasz wszystkie ważne kwestie przed wyborem zajęć jogi! Kiedy będziesz już gotowy iść na jogę dodatkowo przeczytaj mój drugi post o tym jak przygotować się na pierwsze zajęcia jogi.

Jeśli masz więcej pytań możesz znaleźć mnie na Instagramie i napisać! 🙂 

Mam nadzieję, do zobaczenia na jodze! 

Namaste <3

2 thoughts on “Joga dla początkujących. Jak zacząć i pokonać bariery?

  1. Dzięki za ten wpis! Moje pytanie natomiast dotyczy progresu. Ćwiczę joge od czasu do czasu od okolo 2 lat. czasami w studio czasami z internetem. Bywa jednak tak ze mam 2 tygodnie przerwy lub nawet dluzej. Wiec jak kiedys poczulam juz jakis progres tak pozniej sie cofnelam i nie moge do niego wrocic. Co robic zeby naprawde widziec stopniowy progres (nie naleze do najbardziej rozciagnietych)? Czy wystarczy robic podstawowe sekwencje (hatha i vinyasa) poniewaz progres osiaga sie glownie poprzez systematycznosc nawet podstawowych pozycji czy wrecz przydaloby sie stopniowo zwiekszac zaawansowanie zajec? Przepraszam za dlugi post ale moze uda Ci sie cos poradzic:) bo strasznie mnie to frustruje🙈
    Pozdrawiam!

    1. Hej kochana 🙂 Ja też miałam przerwy podczas lat praktyk, nawet miesięczne od jogi. Największy proges poczułam ćwicząc przez kilka miesięcy 3 razy w tygodniu i była to Ashtanga- codziennie ta sama sekwencja.. jednak! Ćwiczyłam pod okiem nauczycieli, która codziennie pokazywała mi coś nowego w jakiejś pozycji, dzięki temu za każdym razem ta sama pozycja była wykonywana w trudniejszej wariacji.. 🙂 Czyli dokładnie tak jak mówisz, stopniowe zwiększanie poziomy zaawansowania jest dobrym sposobem, widzieć progres! ale przede wszystkim… luzik i spokojnie, z czasem progres przychodzi i to własnie wtedy, gdy go nie wymuszamy! 😉 ściskam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.