Jak jeść owoce, by sprzyjały odchudzaniu i zdrowiu?

Czy też zdarzyło Ci się myśleć czy owoce i odchudzanie idą w parze? Jak jeść owoce i w jakiej ilości, by sprzyjały zdrowiu i Twojej sylwetce? 🙂 Od dietetyków słyszy się całkowicie różne opinie na temat tego, ile owoców powinno się jeść dziennie. Największy dylemat mają osoby, które się odchudzają i nie wiedzą czy owoce im w tym pomogą. Jedni specjaliści radzą ograniczyć owoce, a drudzy twierdzą, że można je jeść bez zmartwień. Gdzie kryje się prawda szukałam czytając i sprawdzając na sobie przez ostatnie miesiące. Stanęłam przed ważnym pytaniem… jeść czy nie jeść?

jak-jeść-owoce-odchudzanie-zdrowe-odżywianie-ajurveda
Owoce – jeść czy nie jeść?

Co za cukier siedzi w owocach?

Zacznę od tego co zawierają owoce i na jakie rodzaje się dzielą. W owocach znajdują się cukry proste (węglowodany proste), a dokładnie fruktoza i sacharoza. Właśnie dlatego, zaczęło się budować im złą sławę. Jak wiemy, cukry proste powinno się unikać, ponieważ ich nadmiar odkłada się w organizmie jako tkanka tłuszczowa i obciąża wątrobę.

Mimo wszystko, siedź spokojnie, gdyż to co ma znaczenie, to pochodzenie cukrów prostych! Złe cukry proste, które są bardzo szkodliwe dla zdrowia i są przyczyną otyłości to te pochodzące z rafinowanego, dodanego cukru. Produkty, które zawierają ZŁE CUKRY PROSTE to: słodycze, soki owocowe, napoje z dodatkiem cukru, wyroby cukiernicze, ciasta i lody z dodatkiem cukru. Po ich zjedzeniu następuje nagłe podniesienie cukru we krwi, który niewykorzystane natychmiast będzie odkładał się jako tkanka tłuszczowa. Co więcej, będziemy nagle czuć więcej energii, a zaraz po tym jej spadek i zmęczenie. W tym wypadku ich nadmierne spożywanie na pewno Ci zaszkodzi. Jednak nadzieja pozostaje dla NATURALNYCH CUKRÓW PROSTYCH tj. OWOCÓW!

naturalne-cukry-owoce-a-odchudzanie-zdrowe-odżywianie

Dlaczego cukier prosty w owocach jest lepszy od cukru dodanego (białego, brązowego, kokosowego, palmowego itd.) ?

Owoce w porównaniu do cukru dodanego mają dużą większą objętość, a dodatkowo zawierają błonnik. Dla przykładu średnie jabłko waży 180 gram i zawiera 19 g cukru, za to łyżka cukru waży i zawiera 12 g cukru. Zdecydowanie jabłkiem możemy się nasycić na chwilę, cukrem natomiast nie bardzo. Dzięki dodatkowi błonnika w owocach obniża się ich indeks glikemiczny, a to oznacza, że dostarczony w nich cukier nie wywołuje nagłego podniesienia cukru we krwi. Energia dostarczona z owoców jest wolniej uwalniana do krwi i może być przez organizm wykorzystana jako energia, bez odkładania się jako tkanka tłuszczowa. Jak pamiętasz, w złych cukrach prostych wymieniłam soki owocowe, a to dlatego, że po przeróbce mechanicznej owoce tracą błonnik i mają wysoki indeks glikemiczny.

Dlaczego powinieneś jeść owoce?

Co najważniejsze, w porównaniu do cukrów prostych dodanych, owoce zawierają mnóstwo witamin i cennych składników odżywczych. Owoce przyczyniają się do prewencji wielu chorób i usprawniają funkcjonowanie organizmu, dzięki zawartości antyoksydantów!

Owoce i odchudzanie. Jak je jeść, by nie odkładały się w postaci tkanki tłuszczowej?

Na to pytanie chcę odpowiedzieć na podstawie wiedzy Ayurvedy, którą od jakiegoś czasu chłonę jak wodę i stosuję. 🙂 Otóż, uważa się, że owoce powinny być jedzone oddzielnie, jako osobny posiłek. Ten wniosek, jest poparty faktem, iż owoce jedzone w połączeniu z innymi produktami zawierającymi węglowodany zostaną odstawione na później do strawienia. Jak już wiesz fruktoza jest wolniej trawiona przez dodatek błonnika, dlatego to glukoza będzie w pierwszej kolejności wykorzystana przez organizm. Dzieję się tak, gdy jesz owoce z dodatkiem np. granolą, płatków, makaronu, ryżu (źródła glukozy). Z tego powodu, energii z owoców organizm już może nie wykorzystać i odłoży ją w postaci tkanki tłuszczowej. Kiedy jemy owoce osobno, organizm zmuszony jest, by to z nich wykorzystać energię! Możesz, o tym poczytać więcej w tym artykule: https://lifespa.com/fruit-ayurvedic-food-combining-guidelines/

jak-jeść-owoce-by-sprzyjały-odchudzaniu-zdrowe-odżywianie-odchudzanie-ajurweda
Ile owoców i jakie wybierać?

Jak łączyć owoce z innymi posiłkami?

Jeśli właśnie bardzo Cię zasmuciłam, odradzając owsiankę czy jogurtu z owocami i granolą, mam dla Ciebie również dobre wieści! 😀 By uniknąć nadmiaru fruktozy wystarczy, że owoce nie będą surowe. Masz wiele opcji! Możesz je dusić albo podsmażyć, dobre będą też owoce suszone. Nawet owoce zmiksowane w koktajlu będą lepiej trawione z innymi dodatkami. W moim nowym ebooku SPRINGBOOK, którego premiera odbędzie się już zaraz ( 21 marca!) będzie mnóstwo wskazówek oraz przepisów z owocami idealnymi do jedzenia na wiosnę! Zawierać on będzie kalendarz 30 dni zdrowych nawyków z planerem! Zadbamy o ciało i ducha poprzez dobre jedzenie i pozytywne myślenie! 🙂 Mam nadzieję, że będziesz chętny poczuć się razem ze mną świeżo i lekko!

wiosna-zdrowe-odżywianie-ajurveda-odchudzanie-dieta-zdrowie-lekkość-zdrowe-nawyki
Już wkrótce premiera SPRING BOOK!

Ile powinno się jeść owoców?

Oczywiście wiesz, że owoc owocowi nie równy. Każdy rodzaj owoców zawiera inną ilość cukru i ma istotne znaczenie, odpowiadając na pytanie, ile powinieneś ich jeść oraz i jak Twój organizm będzie reagował na połączenie ich z innymi składnikami!

Mało cukrów zawierają owoce jagodowe (truskawki, borówki, maliny) oraz jabłka, cytryny i śliwki. Nieco więcej cukru znajduje się w brzoskwiniach, papai, nektarynkach i pomarańczach. Dużo cukru zawierają winogrona, banany, czereśnie, mango. Tak jak wszystko w nadmiernych ilościach, nie jest dobre dla Twojego organizmu. Każdy organizm jest inny i najlepiej jeśli sam ocenisz jak czujesz się po zjedzeniu owoców. Czy masz po nich problemy trawienne oraz czy potrafią zaspokoić Twój apetyt?

Przy okazji polecam Ci przepis na pleśniaka z truskawkami bez dodatku rafinowanego cukru! 😉 https://justdeliciousx.pl/pyszne-ciasto-plesniak-z-truskawkami-bez-cukru/

Jakie owoce wybierać?

Owoce, które mają mniej cukru lepiej łaczyć z innym produktami. Natomiast te, które mają dużo cukru najlepiej jeść oddzielnie np. jako przekąskę w odstępie co najmniej godziny od poprzedniego posiłku i przed kolejnym. Niektórzy mogą jeść owoce jak cały posiłek, jednak dla wielu osób nie będzie to na długo satysfakcjonujące. Z tego powodu, bardziej polecam jeść owoce jako przekąskę. Jeśli potrzebujesz zrzucić kilogramy, jedz owoce, które zawierają mniej cukru i nie przesadzaj z ich ilością, by nie dostarczyć nadmiaru fruktozy. Jeszcze jedna ważna sprawa, to, że dla niektórych bardzo słodkie owoce będą lepsze niż te mniej słodkie. Gorzkie i kwaśne smaki mogą podrażniać Nasz żołądek. Związane jest to z Naszym potencjałem trawienia i doszą (pitta, kapha, vata). Słodki smak może być dla niektórych osób kojący i dlatego lepszy!

jakie-owoce-wybierać-zdrowe-odchudznie-dieta-zdrowie
Dobre, zdrowe owoce!

Owoce i odchudzanie. Podsumowanie!

Podsumowując, owoce są zdrowe i mogą być przydatne w diecie odchudzającej! To świetna alternatywna dla słodyczy, a dzięki zawartemu w nich błonnikowi, wcale nie musza zostać przekształcone w tkankę tłuszczową! Pamiętaj, że im różnorodne owoce wybierasz, tym lepiej! Dostarczasz, dzięki temu organizmowi wielu witamin i minerałów. Pamiętaj, o wskazówkach jak łączyć owoce z innymi posiłkami i jakie wybierać, by były dla Ciebie najkorzystniejsze! Na zdrowie!

Twoja Justyna, właśnie kończąca wcinać mango. <3

2 thoughts on “Jak jeść owoce, by sprzyjały odchudzaniu i zdrowiu?

  1. Owoce jadłam zawsze kilogramami – dosłownie. Miałam na nie zapotrzebowanie (i to niemałe). Jestem po studiach farmaceutycznych i ze względu na swoją przewlekłą przypadłość powinnam zwracać uwagę na poziom cukru we krwi. Uspokajam wszystkich: pod tym względem owoce są OK. Nie podnoszą znacznie cukru we krwi. Jest to dowód na to co napisałaś o błonniku. Mówi się o tym dużo, ale najlepiej widać to na żywym organizmie. Ja jestem przykładem tego, że po owocach poziom cukru jest stabilny. Tutaj też kwestia tzw “dawki”. Jem zazwyczaj słodkie śniadanie (składające się z owsianki i 2 wiekszych owoców/ owoców jagodowych), następnie po obiedzie 2 owoce i po kolacji tyle samo. Taka jest ta moja dawka. Mam nadzieję, że mój komentarz komuś się przyda:) Pozdrawiam cieplutko:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.