Jak jeść owoce, by sprzyjały odchudzaniu i zdrowiu?

Czy też zdarzyło Ci się myśleć czy owoce i odchudzanie idą w parze? Jak jeść owoce i w jakiej ilości, by sprzyjały zdrowiu i Twojej sylwetce? 🙂 Od dietetyków słyszy się całkowicie różne opinie na temat tego, ile owoców powinno się jeść dziennie. Największy dylemat mają osoby, które się odchudzają i nie wiedzą czy owoce im w tym pomogą. Jedni specjaliści radzą ograniczyć owoce, a drudzy twierdzą, że można je jeść bez zmartwień. Gdzie kryje się prawda szukałam czytając i sprawdzając na sobie przez ostatnie miesiące. Stanęłam przed ważnym pytaniem… jeść czy nie jeść?

jak-jeść-owoce-odchudzanie-zdrowe-odżywianie-ajurveda
Owoce – jeść czy nie jeść?

Co za cukier siedzi w owocach?

Zacznę od tego co zawierają owoce i na jakie rodzaje się dzielą. W owocach znajdują się cukry proste (węglowodany proste), a dokładnie fruktoza i sacharoza. Właśnie dlatego, zaczęło się budować im złą sławę. Jak wiemy, cukry proste powinno się unikać, ponieważ ich nadmiar odkłada się w organizmie jako tkanka tłuszczowa i obciąża wątrobę.

Mimo wszystko, siedź spokojnie, gdyż to co ma znaczenie, to pochodzenie cukrów prostych! Złe cukry proste, które są bardzo szkodliwe dla zdrowia i są przyczyną otyłości to te pochodzące z rafinowanego, dodanego cukru. Produkty, które zawierają ZŁE CUKRY PROSTE to: słodycze, soki owocowe, napoje z dodatkiem cukru, wyroby cukiernicze, ciasta i lody z dodatkiem cukru. Po ich zjedzeniu następuje nagłe podniesienie cukru we krwi, który niewykorzystane natychmiast będzie odkładał się jako tkanka tłuszczowa. Co więcej, będziemy nagle czuć więcej energii, a zaraz po tym jej spadek i zmęczenie. W tym wypadku ich nadmierne spożywanie na pewno Ci zaszkodzi. Jednak nadzieja pozostaje dla NATURALNYCH CUKRÓW PROSTYCH tj. OWOCÓW!

naturalne-cukry-owoce-a-odchudzanie-zdrowe-odżywianie

Dlaczego cukier prosty w owocach jest lepszy od cukru dodanego (białego, brązowego, kokosowego, palmowego itd.) ?

Owoce w porównaniu do cukru dodanego mają dużą większą objętość, a dodatkowo zawierają błonnik. Dla przykładu średnie jabłko waży 180 gram i zawiera 19 g cukru, za to łyżka cukru waży i zawiera 12 g cukru. Zdecydowanie jabłkiem możemy się nasycić na chwilę, cukrem natomiast nie bardzo. Dzięki dodatkowi błonnika w owocach obniża się ich indeks glikemiczny, a to oznacza, że dostarczony w nich cukier nie wywołuje nagłego podniesienia cukru we krwi. Energia dostarczona z owoców jest wolniej uwalniana do krwi i może być przez organizm wykorzystana jako energia, bez odkładania się jako tkanka tłuszczowa. Jak pamiętasz, w złych cukrach prostych wymieniłam soki owocowe, a to dlatego, że po przeróbce mechanicznej owoce tracą błonnik i mają wysoki indeks glikemiczny.

Dlaczego powinieneś jeść owoce?

Co najważniejsze, w porównaniu do cukrów prostych dodanych, owoce zawierają mnóstwo witamin i cennych składników odżywczych. Owoce przyczyniają się do prewencji wielu chorób i usprawniają funkcjonowanie organizmu, dzięki zawartości antyoksydantów!

Owoce i odchudzanie. Jak je jeść, by nie odkładały się w postaci tkanki tłuszczowej?

Na to pytanie chcę odpowiedzieć na podstawie wiedzy Ayurvedy, którą od jakiegoś czasu chłonę jak wodę i stosuję. 🙂 Otóż, uważa się, że owoce powinny być jedzone oddzielnie, jako osobny posiłek. Ten wniosek, jest poparty faktem, iż owoce jedzone w połączeniu z innymi produktami zawierającymi węglowodany zostaną odstawione na później do strawienia. Jak już wiesz fruktoza jest wolniej trawiona przez dodatek błonnika, dlatego to glukoza będzie w pierwszej kolejności wykorzystana przez organizm. Dzieję się tak, gdy jesz owoce z dodatkiem np. granolą, płatków, makaronu, ryżu (źródła glukozy). Z tego powodu, energii z owoców organizm już może nie wykorzystać i odłoży ją w postaci tkanki tłuszczowej. Kiedy jemy owoce osobno, organizm zmuszony jest, by to z nich wykorzystać energię! Możesz, o tym poczytać więcej w tym artykule: https://lifespa.com/fruit-ayurvedic-food-combining-guidelines/

jak-jeść-owoce-by-sprzyjały-odchudzaniu-zdrowe-odżywianie-odchudzanie-ajurweda
Ile owoców i jakie wybierać?

Jak łączyć owoce z innymi posiłkami?

Jeśli właśnie bardzo Cię zasmuciłam, odradzając owsiankę czy jogurtu z owocami i granolą, mam dla Ciebie również dobre wieści! 😀 By uniknąć nadmiaru fruktozy wystarczy, że owoce nie będą surowe. Masz wiele opcji! Możesz je dusić albo podsmażyć, dobre będą też owoce suszone. Nawet owoce zmiksowane w koktajlu będą lepiej trawione z innymi dodatkami. W moim nowym ebooku SPRINGBOOK, którego premiera odbędzie się już zaraz ( 21 marca!) będzie mnóstwo wskazówek oraz przepisów z owocami idealnymi do jedzenia na wiosnę! Zawierać on będzie kalendarz 30 dni zdrowych nawyków z planerem! Zadbamy o ciało i ducha poprzez dobre jedzenie i pozytywne myślenie! 🙂 Mam nadzieję, że będziesz chętny poczuć się razem ze mną świeżo i lekko!

wiosna-zdrowe-odżywianie-ajurveda-odchudzanie-dieta-zdrowie-lekkość-zdrowe-nawyki
Już wkrótce premiera SPRING BOOK!

Ile powinno się jeść owoców?

Oczywiście wiesz, że owoc owocowi nie równy. Każdy rodzaj owoców zawiera inną ilość cukru i ma istotne znaczenie, odpowiadając na pytanie, ile powinieneś ich jeść oraz i jak Twój organizm będzie reagował na połączenie ich z innymi składnikami!

Mało cukrów zawierają owoce jagodowe (truskawki, borówki, maliny) oraz jabłka, cytryny i śliwki. Nieco więcej cukru znajduje się w brzoskwiniach, papai, nektarynkach i pomarańczach. Dużo cukru zawierają winogrona, banany, czereśnie, mango. Tak jak wszystko w nadmiernych ilościach, nie jest dobre dla Twojego organizmu. Każdy organizm jest inny i najlepiej jeśli sam ocenisz jak czujesz się po zjedzeniu owoców. Czy masz po nich problemy trawienne oraz czy potrafią zaspokoić Twój apetyt?

Przy okazji polecam Ci przepis na pleśniaka z truskawkami bez dodatku rafinowanego cukru! 😉 https://justdeliciousx.pl/pyszne-ciasto-plesniak-z-truskawkami-bez-cukru/

Jakie owoce wybierać?

Owoce, które mają mniej cukru lepiej łaczyć z innym produktami. Natomiast te, które mają dużo cukru najlepiej jeść oddzielnie np. jako przekąskę w odstępie co najmniej godziny od poprzedniego posiłku i przed kolejnym. Niektórzy mogą jeść owoce jak cały posiłek, jednak dla wielu osób nie będzie to na długo satysfakcjonujące. Z tego powodu, bardziej polecam jeść owoce jako przekąskę. Jeśli potrzebujesz zrzucić kilogramy, jedz owoce, które zawierają mniej cukru i nie przesadzaj z ich ilością, by nie dostarczyć nadmiaru fruktozy. Jeszcze jedna ważna sprawa, to, że dla niektórych bardzo słodkie owoce będą lepsze niż te mniej słodkie. Gorzkie i kwaśne smaki mogą podrażniać Nasz żołądek. Związane jest to z Naszym potencjałem trawienia i doszą (pitta, kapha, vata). Słodki smak może być dla niektórych osób kojący i dlatego lepszy!

jakie-owoce-wybierać-zdrowe-odchudznie-dieta-zdrowie
Dobre, zdrowe owoce!

Owoce i odchudzanie. Podsumowanie!

Podsumowując, owoce są zdrowe i mogą być przydatne w diecie odchudzającej! To świetna alternatywna dla słodyczy, a dzięki zawartemu w nich błonnikowi, wcale nie musza zostać przekształcone w tkankę tłuszczową! Pamiętaj, że im różnorodne owoce wybierasz, tym lepiej! Dostarczasz, dzięki temu organizmowi wielu witamin i minerałów. Pamiętaj, o wskazówkach jak łączyć owoce z innymi posiłkami i jakie wybierać, by były dla Ciebie najkorzystniejsze! Na zdrowie!

Twoja Justyna, właśnie kończąca wcinać mango. <3

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.