Jak się przygotować na jogę? Moje rady!

A więc nadchodzi ten cudowny dzień! Pierwszy raz idziesz na zajęcia jogi! 🙂

 

Początki bywają trudne. Nie martw się, jesteś na dobrej drodze, ponieważ czytasz ten post.. 🙂

Przy drobnym przygotowaniu, nowe doświadczenie jakim jest praktyka jogi, może otworzyć Cię na nową przygodę, a może nawet jak to było w moim przypadku.. miłość. 🙂 Pamiętam uczucie po pierwszych zajęciach jogi. Miałam wrażenie, że pierwszy raz w życiu się odprężyłam i zintegrowałam ze swoim ciałem. To było dla mnie całkowite zaskoczenie i choć, na to przeżycie nie możemy się przygotować, kierując się kilkoma wskazówkami, możemy teoretycznie zrozumieć na czym polegają ćwiczenia i na co powinniśmy zwrócić uwagę.

Zaczynamy!

Joga jest tam, gdzie aktywny umysł spotyka się z ciałem.

 

Wiele osób zastanawia się, gdzie i jak zacząć uprawiać jogę?

W Internecie istnieje dużo filmików, o różnym stopniu zaawansowania. Uważam, że to dobry pomysł obejrzeć sobie kilka ćwiczeń dla początkujących, jednak praktyka pod okiem doświadczonego instruktora bardzo różni się od domowej. Szczególnie na początku warto wybrać się kilka razy na zajęcia do profesjonalnej szkoły jogi. Często pierwsze wejście jest za darmo, można znaleźć wiele promocji lub darmowych lekcji. Podczas zajęć nauczyciel odpowiednio ustawi naszą sylwetkę, pokaże jak poprawnie wykonywać dane pozycję. Kiedy już będziemy wiedzieć jak poprawnie wykonywać podstawowe asany, możemy ćwiczyć jogę również w domu.

Uważam, że najważniejsza jest świadomość swojego ciała. Jeśli ją posiadasz możesz ćwiczyć również w domu. Jeśli nauczysz się jak wykonywać podstawowe asany to Jednakże próby nowych, trudniejszych pozycji należy wykonywać pod okiem instruktora. W ten sposób będziemy odpowiednio rozwijać praktykę, po za tym zostaniemy potraktowani indywidualnie. Każdy ma  inny zakresy możliwości, a joga w zależności od potrzeb może być korzystna w różny sposób. Przed pierwszymi zajęciami warto choć trochę kojarzyć co to jest pies z głową w dół i pies z głową do góry. 

Kilka kanałów na YouTubie, z których korzystam i szczerze polecam:

https://www.youtube.com/channel/UCH-81uaxCwAAaSgxRtxMkxg

https://www.youtube.com/channel/UCWN2FPlvg9r-LnUyepH9IaQ

https://www.youtube.com/channel/UC7dmIEjExZwz61TsT-JIo8Q

https://www.youtube.com/channel/UCFKE7WVJfvaHW5q283SxchA

 

Co trzeba zabrać na zajęcia jogi?

Nie potrzebujesz wiele.

 

Kiedy już dowiemy się nieco o teorii, czas przejść do faktycznego przygotowania. Joga wbrew pozorom nie wymaga większych niż bieganie, siłownia czy basen kosztów. Chyba, że musimy być ubrani w najnowszą kolekcje Lululemon. 🙂

Ćwiczymy boso, jedyne co potrzebujemy to nasze ciało i aktywny umysł. Są szkoły, które używają bardzo dużo pomocy, za czym nie przepadam. Uważam, że mata i odpowiedni strój są wszystkim czego nam trzeba. Tak właśnie zostałam również uczona podczas mojego kursu tradycyjnej Hatha Jogi. Jednak pomoce, które mają na celu zabezpieczyć Nas przed kontuzją lub pomóc w relaksacji, zlikwidowania napięcia mięśniowego i ćwiczenia równowagi mają dla mnie sens. Koce podczas relaksacji na koniec zajęć są zawsze dostępne na sali. Lubię również piłki; na których można rozluźnić plecy, ćwiczyć koordynację i wzmacniać mięśnie głębokie. Na sali powinny być też kostki, ale nie jest to konieczne.

Podsumowując potrzebujesz matę i wygodny strój!

Jaką matę do jogi wybrać?

Mat is my workout buddy

 

Na pierwszych zajęciach można korzystać z mat klubowych. Kiedy jednak decydujemy się ćwiczyć regularnie, zakup własnej jest mądrym wyborem ze względu na higieniczność i praktyczność. Oprócz indywidualnych upodobań jak kolor, faktura czy wzór jest kilka rzeczy, na które radzę zwrócić uwagę. Po pierwsze, upewnij się, że mata nie jest za krótka. Ja uwielbiam różne przeskoki i wyciąganie się na macie, dlatego zawsze szukam tych jak najdłuższych! 🙂

Druga sprawa, to grubość maty i jej przyczepność do podłoża. Za cienka mata sprawia, że będzie nam niewygodnie, tak samo, jeśli będzie się zbytnio ślizgać. Bardzo nie lubię mat z PVC, są one szorstkie i ślizgają się. W swoim posiadaniu mam matę z TPE i kauczuku. Obydwie bardzo mi odpowiadają. Po trzecie..  cena. Nie musicie wydawać fortuny, ja ostatnio kupiłam znakomita matę na promocji za 60 zł. Była to dobra cena, chociaż musze przyznać, że mata na moją intensywność ćwiczeń szybko się zużywała. Jeśli ćwiczycie dużo jakość maty ma dużo większe znaczenie i wtedy czasami warto zainwestować w droższą, ale z doświadczenia wiem, że może ona Wam służyć latami! Ja ćwiczę na macie z Joy in me. 

Oprócz maty, jeśli macie wrażliwe kolana (jak ja) i planujecie długo zostawać w jednej pozycji, która je obciąża przygotujcie sobie koc, kostkę do jogi lub dodatkową matę. Teraz wybieram po prostu grubszą matę i już nie mam tego problemu kiedy ćwiczę bez przeciągania pozycji. 

W co się ubrać na zajęcia jogi?

Diamonds were once a girls bestfriends.. then yoga pants happened.

Coś wygodnego i luźnego będzie najlepszym wyjściem! Przede wszystkim masz się czuć komfortowo, jednak pamiętaj, że jeśli zamierzasz ćwiczyć w grupie to nie zakładaj za małych spodenek czy zbyt luźnych, ponieważ podczas wykonywania pozycji odwróconych, Twoja bielizna może stać się dla wszystkich widoczna. 🙂

Ja bardzo lubię leginsy lub krótkie spodenki z dodatkowym zabezpieczeniem wewnątrz. Jednak najbardziej kocham moje luźne spodnie Alibaba! Kupiłam je w Indiach, ale nie martwcie się… pracuję nad tym, byście mogli dostać takie same w Polsce. 🙂

Oprócz tego porządny sportowy stanik! To sprawia, że czujesz się pewnie i czerpiesz przyjemność z praktyki. Super sprawdzają się też topy połączone ze stanikiem. Czasami ćwiczę w specjalnym body do jogi, a rano, w domu.. w piżamie. 🙂

Przy okazji.. ulubionych leginsów do jogi mogłabym nie zdjemować.. jak tylko masz je na sobie, aż prosi się o trening!

 

Przed zajęciami jogi.. co jeść czy nie jeść?

Ważne kwestie techniczne. Zalecam nie jeść 2-1,5 h przed zajęciami. I czasami mi to przychodzi cieżko, ale dobrym sposobem jest zjeść na prawdę duży posiłek, żeby nie zgłodnieć do czasu zajęć. Jeśli jedzenie kolokwialnie mówiąc leży nam na żołądku, to niestety realnie utrudnia ćwiczenia, koncentrację i głębsze wejście w pozycje. 🙂

Przejedzenie się przed zajęciami jogi utrudnia nie tylko Tobie praktykę i jest niezdrowe, bo może wywołać skurcze żółądka, ale.. jest też niekomfortowe dla innych! Podczas jogi ciało zaczyna dużo intensywniej się rozciągać i wszystko czego nie zdążyliśmy strawić zacznie dawać znaki. Z wiadomych względów mogą poczuć to również inni.. dla własnego i innych dobra nie jedz przed jogą! Obiecuję, zaraz kiedy zaczniesz ćwiczyć, głód przejdzie, a po jodze doczekasz się wymarzonego posiłku i będziesz miał z niego większą satysfakcję! 🙂 

Najlepszym rozwiązaniem, które ja stosuje jest.. praktyka rano, zaraz po przebudzeniu! Mamy wtedy pusty żołądek i nic nam nie przeszkadza. 🙂 Robię tak od lat- staram się ćwiczyć rano na czczo, dzięki temu nie dość, że mam więcej energii to również lepszy humor w ciągu dnia! 🙂 

 

Życzę Wam czerpania dużo pozytywnej energii z jogi. Namaste!

 

One thought on “Jak się przygotować na jogę? Moje rady!

  1. Cześć Justyna 🙂 ja zaczynam swoją przygodę z jogą, wybieram właśnie mate, chciałam Cię zapytać, gdzie Ty kupiłaś swoją kauczukową? i to tak tanio? mogłabyś polecić konkretny sklep?
    będę wdzięczna za pomoc!! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.